FANDOM

Light Makes Right
E6 01
Produktion
Serie

Adventures of the Gummi Bears

Episod

120

Produktion #

120

Original datum

December 21, 1985

Rollista
Gäststjärnor

Kvinnlig Bumbibjörn
Bumbibjörn syskon
Torulf
Toadie
Zook
Gad
Nidvin
Ylva
Valdemar
Järnfot
Manlig Bumbibjörn

Kronologi
Förgående avsnitt

Gummi in a Strange Land

Följt av

Up, Up and Away

Newbegin 264
Gummi bear Säsong 1
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
Säsong 2

Femhundra år innan serien vid en strand så väntade flera Bumbibjörn skeppBumbibjörnarna som flydde ner till stranden ifrån de giriga människorna. Flera skepp hade börjat segla bort från Dunwyn medan några andra var kvar för samla ihop de sista Bumbibjörnarna. Två Bumbibjörn syskon såg ut över havet mot sitt hemland när de seglade iväg med ett skepp med sin mor mot säkerheten. De såg hur ett stort rökmoln steg upp mot natthimlen.

Femhundra år senare berättade Bernhard Bumbi för de andra Bumbibo björnarna när de Stora Bumbibjörnarna övergav Dunwyn av människorna. Han berättade att deras förfäder hade byggt en signalmaskin som de kunde använda för att meddela när det var säkert att återvända hem. Men de visste inte var maskinen fanns. Torulf planerade ett sätt att erövra Dunwyn slottet. Efter Toadies förstoringsglas bränt Torulfs byxor så kom han ihåg att han en gång hade en bok, Bra berättelser om Bumbibjörnarna som nämnde ett stort teleskop som kunde bränna ett slott.

Torulf och Toadie tog sig till Dunwynslottet och Torulfs barndomshem och fann boken och hur man fann teleskopet. Erik fick boken av Nidvin efter att Torulf kastade boken mot dem efter att han tagit sidan om teleskopet. Erik tog med boken till Bumbibo för visa dem den och Bombo Bumbi hade en likadan sagobok och gav den till de andra som fann sidan om teleskopet. Under tiden hade Torulf letat efter teleskopet och Bumbibjörnarna hade hittat platsen för teleskopet efter Erik hade hört den skulle finnas närheten av en underjordisk flod som rann vid vaktberget. Björnarna fann teleskopet och tog upp det till ytan och fann tre namn över Bumbibjörnskolonier: Bärland, Stora Björnriket och Nya Bumbiland.

De sände ett meddelande till de två första utan något svar tillbaka, så provade de med Nya Bumbiland som svarade tillbaka. Torulf fann teleskopet och planerade använda den mot Dunwyn slottet och skadade Ylva. Men björnarna lyckades stoppa honom i sista sekund från att förstöra slottets spannmålsförråd. De arbetade under natten för att förstöra teleskopet genom att förstöra dess pelare och mot morgonen lyckades de. Valdemar och Järnfot red mot teleskopet med flera andra riddare. Bernhard hade lyckats få ett svar från Nya Bumbiland men teleskopet rasade ihop innan han hunnit få svaret och han tyckte de hade misslyckats. Men de andra björnarna berättade att de hade besegrat Torulf och räddat Dunwyn och fått kontakt med andra Bumbibjörnar så deras uppdrag var lyckat.

Slumpartad wiki